Verkiezingen - Onze stem telt!

Britt Verbeeck - 27/09/2024

Op 13 oktober zijn het gemeenteraads- en provinciale verkiezingen. In Vlaanderen is er – in tegenstelling tot Brussel en Wallonië – geen opkomstplicht meer. Toch is het belangrijk om te gaan stemmen! Want jouw stem heeft een grote impact op hoe jouw buurt eruitziet. Onze vrijwilligers getuigen waarom zij het belangrijk vinden om te gaan stemmen.

Gina (66)

‘Mensen zeggen dat politiek een ver-van- je-bedshow is. Maar ze vergeten soms dat jouw stem tijdens de verkiezingen bepaalt hoe goed je slaapt en waar je bedje staat. Uiteindelijk betaal jij belastingen aan je gemeente of stad, dus als je goed kiest, kan jij bepalen wat ze met jouw centen doen. Daarom is het belangrijk dat de politiek onze belangen vertegenwoordigt. Dat klinkt allemaal heel zwaar, maar het is de politiek die gaat bepalen of we bijvoorbeeld nog betaalbare lokalen krijgen. Hier in Deurne hebben we geluk, maar voor veel groepen is het erg moeilijk werken op dit moment. Ik hoor regelmatig verhalen van verenigingen waar het echt niet gemakkelijk meer is om een betaalbare locatie te vinden voor activiteiten. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken over je stem. Lees de partij- programma’s, praat met mensen en wees niet bang om vragen te stellen. Jouw stem maakt een verschil, zowel voor de gemeen- schap als voor jou persoonlijk.’

Na de lokale verkiezingen in de jaren 1960 begonnen veel Belgische steden met het opknappen van buurten. Hier- door kregen verenigingen zoals scouting- groepen en sportclubs nieuwe plekken om te spelen en activiteiten te organiseren.

Ik hoor regelmatig verhalen van verenigingen voor wie het echt niet gemakkelijk meer is om een betaalbare locatie te vinden voor activiteiten.

Gina

Steffi (34)

‘Ik stem altijd op vrouwen, ook bij de lokale verkiezingen. Want zij zijn nog steeds te weinig vertegenwoordigd in de politiek. Vrouwen brengen vaak een ander, zachter perspectief en hebben een betere communicatie, wat zorgt voor beslissingen die iedereen ten goede komt.

Ikzelf zat ook jaren in de lokale politiek en heb zelf gemerkt hoe lastig het soms is voor vrouwen om zich in dat wereldje te bewegen en staande te houden. Door op vrouwen te stemmen, geven we hen de kans om door te groeien. Vergeet niet: veel politieke kopstukken begonnen ooit in hun eigen gemeente of stad. Op vrouwen stemmen is een manier om vrouwen te steunen en de weg naar politieke participatie minder moeilijk te maken. Zeker bij het stemmen op lokaal niveau is het belangrijk om een juiste keuze te maken. Want deze verkiezingen hebben direct invloed op je buurt. Denk goed na over je stem: lees partijprogramma’s, praat met kandidaten, stel vragen en stem vrouw!’

Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in de Belgische lokale politiek, met respectievelijk 38% en 47% vrouwelijke gemeenteraadsleden in Vlaanderen en Brussel, en slechts 13,8% vrouwelijke burgemeesters

Op vrouwen stemmen, is een manier om vrouwen te steunen en de weg naar politieke participatie minder moeilijk te maken.

Steffi

Aisha (67)

Ik denk dat het om verschillende redenen belangrijk is om te gaan stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. De beslissingen die op lokaal niveau genomen worden, hebben immers een directe impact op het leven van alledag: op veiligheid, onderwijs, de sociale diensten… Je kan dus maar beter je stem geven aan een partij waar je tevreden over bent, en aan een kandidaat die toegankelijk is.

Bekijk dus goed de programmapunten en ga na of die overeenkomen met wat jij belangrijk vindt. Ga ook na wat de kandidaten voorheen al gedaan hebben, en of ze transparant en eerlijk zijn. Op die manier vergoot je de kans dat je voor iemand zal kiezen die ervoor zorgt dat wat jij belangrijk vindt, ook echt op de agenda komt te staan.’

Een gemeente die echt werk wil maken van een kwaliteitsvol, inclusief en integraal toegankelijkheidsbeleid, ondertekent het charter en stapt in het traject ‘Naar een toegankelijke gemeente’. Tot nu toe deden 36 gemeenten dit.

Kies voor iemand die ervoor zorgt dat wat jij belangrijk vindt, ook echt op de agenda komt te staan.

Aisha

Weet jij welke keuzes jouw gemeente kan maken? Ontdek het hier!

Dit vind je misschien ook boeiend