Interview: Karine De Maen
Sinds Karine De Maen aan de slag ging als Tijd Voor Mij-coach, geniet ze zowel van de uitdagingen als van de voldoening die het lesgeven aan een diverse groep met zich meebrengt.
Hoe ben je Tijd Voor Mij-coach geworden?
Karine: ‘Ik had toevallig een advertentie gelezen en het sprak me meteen aan. Al van kindsbeen af was ik creatief bezig en in mijn professionele leven heb ik ook vaak mijn creativiteit goed kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door knutselnamiddagen en creatieve verjaardagsfeestjes voor kinderen te organiseren. Nu geef ik workshops crea en naaien voor Tijd Voor Mij, en daar haal ik veel voldoening uit.’
Wat vind je zo fijn aan het lesgeven bij Tijd Voor Mij?
‘Ik hou heel erg van de sfeer in de groepen: de warmte, de spontaniteit, de diversiteit… Er is trouwens niet alleen diversiteit wat betreft ethische en culturele achtergrond, maar ook op het vlak van de vaardigheden van de deelnemers. Er zijn bijvoorbeeld dames die in Marokko of Turkije al in een fabriek genaaid hebben met oudere trapmachines. Je ziet dan als lesgever dat zij erg snel werken, maar wel nog begeleiding nodig hebben om hun vaardigheden over te brengen naar een modernere machine. Ik hou wel van dat soort uitdagingen.’
Is taal ook een uitdaging in groepen met zo’n diverse achtergrond?
‘Als lesgever moet je inderdaad rekening houden met het taalaspect. Soms moet je je lessen op een andere manier aanpakken dan wanneer je dezelfde les aan Nederlandstaligen zou geven. Zo werk ik bijvoorbeeld niet met uitgeschreven stappenplannen, maar wel met prenten, concreet materiaal en demonstreren. Ook op die manier komt iedereen tot een mooi resultaat.’
Leer jij als lesgever soms ook van de deelnemers?
‘Zeker en vast. Zo kwam er een tijdje geleden vanuit de groep de vraag of we een gebedsmatje konden maken. Binnen de lesplanning was daar nog tijd voor, dus hebben we dat project samen uitgewerkt. Ik heb met de deelnemers een mooi gesprek gehad, waarbij de dames me bijvoorbeeld vertelden over welke kleuren en symbolen we konden gebruiken. Op zo’n moment leer je als lesgever van de deelnemers en dat is erg verrijkend.’
Hoe is de uitwerking van dat project verlopen?
‘Het was niet eenvoudig, want voor het maken van gebedsmatjes moesten de deelnemers verschillende nieuwe technieken aanleren en gebruiken: op groter formaat werken, watteren, applicaties aanbrengen… We hebben samen op de grond gezeten om op de tegels uit te tellen hoe groot de matjes moesten worden. Dat klinkt misschien als een detail, maar op zo’n momenten merk je dat er verbondenheid ontstaat.’
‘Nadien was iedereen heel fier op het resultaat, en de dames waren bovendien erg dankbaar. Zelf vond ik het mooi dat die vraag vanuit de groep kwam en dat alle deelnemers hun gebedsmatje hadden afgewerkt. Vergeet niet dat het om een beginnersgroep ging! Het gaf mij veel voldoening om hen als groep te zien groeien en evolueren.’
En als laatste natuurlijk onze ‘tijd voor mij’-vraag: hoe zorg jij voor jezelf?
‘Eigenlijk doe ik dat te weinig, maar ik kan wel genieten van een wandeling, een uitstap, een goed tv-programma of een babbel met een vriendin. Ik ben ook heel graag creatief bezig. Zo maak ik bijvoorbeeld zelf cadeautjes in plaats van er te kopen. Zelfs het voorbereidende werk vind ik leuk: nadenken over wat ik voor iemand kan maken, voorbeelden opzoeken…’
‘Workshops geven voor Tijd Voor Mij beschouw ik ook als me-time. Ik steek er veel energie in, maar ik krijg er ook enorm veel voor terug: tevredenheid, warmte, een gevoel van verbondenheid… Soms gaan we met alle Tijd Voor Mij-coaches samen op weekend, en eigenlijk is dat ook een beetje zelfzorg. Dan wisselen we tips en verhalen uit, zowel persoonlijke als over de workshops. Dat motiveert je. Dan voel je je gedragen en ondersteund, want het is een fijne, warme groep.’